ro    en

Sauna uscata sau cu aburi

 
Sa intru la sauna sau la baia de aburi?

Indicatiile generale sunt relativ aceleasi pentru ambele ambiente, insa practica iti va permite sa intelegi ce e mai bine pentru corpul tau.

Daca trebuie sa alegi si esti incepator/incepatoare, iti recomandam sa incepi cu baia de aburi. Prima intrare se pregateste cu un dus cald si sapun, trebuie sa intri gata incalzita (inclusiv extremitatile), cu pielea curata (fara ulei, crema sau transpiratie) si uscata. Absolut fara ceasuri, inele si coliere, fara ochelari sau lentile de contact, inarmata doar cu un prosop. Prima intrare prevede sa stai intinsa sau asezata pe bancile postate cat mai jos. Ca si durata, recomandate sunt 8-12 minute, dar este la latitudinea ta. Nu e o intrecere gen “cine rezista mai mult”, ci o placere pura, iar daca simti cel mai mic disconfort, mai bine, iesi imediat. Dupa ce ti-ai facut plinul “la cald”, este recomandat sa te ridici usor si sa iesi foarte incet. Marele beneficiu sta in alternanta temperaturilor diverse: baie de aer de cateva secunde, apoi expunerea intregului corp la aer proaspat fara sa stai insa pe loc, apoi momentul contactului cu apa. La sfarsit, putina relaxare invelita intr-un prosop mare si moale, cu ochii inchisi pentru cateva minute.

Succesiv, data viitoare te poti orienta catre sauna. De aceasta data, vei transpira copios intr-un timp mult mai scurt. Ca sa te bucuri de o caldura mai mare, e cazul sa te asezi pe una din bancile superioare. Doar la sfarsitul sedintei si numai daca si ceilalti participanti sunt de acord, poti varsa usor apa pe pietre, care odata transformata in vapori se va depozita pe piele. Aceasta nemaiputand transpira se va incalzi mai tare.

Efecte “la cald”: ridicarea temperaturii corpului, accelerarea metabolismului tesuturilor, transpiratie puternica, eliminarea toxinelor, regularizarea presiunii sanguine, imbunatatirea circulatiei in tesuturi, relaxarea musculara si psihica, relaxarea musculaturii bronhiilor si dilatarea cailor respiratorii.

Efecte “la rece”: reglarea temperaturii corpului, oxigenarea sangelui, stimularea functiilor renale, incetinirea frecventei cardiace, imbunatatirea circulatiei periferice, o placuta senzatie de prospetime.

Beneficii comune: curatirea profunda a pielii, regenerarea celulara a tesuturilor, cresterea activitatii sistemului imunitar si prevenirea bolilor de sezon: gripa, bronsita, raceli si sinuzite, relaxare generala, exercitiu cardiovascular, stimularea hipofizei si glandelor suprarenale, imbunatatirea respiratiei (astm), ameliorarea durerilor reumatice, ameliorarea sindromului premenstrual.
 
Baie de aburi versus sauna.
Avand o temperatura mai putin ridicata decat sauna, timpul petrecut in hammam poate fi mai lung, permitand organismului sa transpire mai mult, deci mai multe toxine eliminate. Poate fi mai bine suportat de incepatori, chiar de cei care au tensiunea joasa. Chiar si cei cu probleme de circulatie venoasa se pot bucura de alternanta fazelor cald/rece si pot intra in baia de aburi. Un amanunt interesant: in timp ce sauna este total contraindicata bolnavilor de gripa, sau raceala, o singura intrare la baia de aburi poate fi de mare ajutor in cazul bolilor respiratorii.

Avertizari

Sauna si baia de aburi sunt absolut interzise in caz de: - pace-maker – insuficienta cardiaca - cardiopatie degenerativa sau de tip inflamator - tuberculoza – epilepsie. De asemenea, NU intrati cand aveti o infectie a pielii, rani deschide sau daca va aflati in stare de ebrietate, cu stomacul gol sau prea plin.

Orar

Nu exista un orar ideal pentru aceste sedinte. Ca si prima regula, totusi e bine sa nu fii pe graba. Trebuie sa ai macar o ora la dispozitie. De asemenea, supune fizicul unui stress destul de intens de aceea este bine sa nu intri la sauna dupa o sedinta intensa de antrenament. Este important cand iesi, sa bei multa apa, sucuri de fructe sau preparate cu saruri minerale pentru a compensa lichidul pierdut.


  SAUNA BAIE DE ABURI
TEMPERATURA 90 – 110° 45 – 55°
UMIDITATE 0 – 20% 90 – 100%
TIMP INAUNTRU 8 – 12 min 8 – 20 min.