ro    en

Sauna uscata

 
Sauna - lasa-te aburit/aburita in stil finlandez!

Sauna uscata  are cel putin 1000 de ani de istorie in spate. Se spune ca sauna provine din Finlanda. Dupa ce in anii '20 sportivii finlandezi si-au adus cu ei sauna la olimpiada, aceasta s-a extins cu rapiditate. Sauna este o modalitate de relaxare şi terapie practicată din cele mai vechi timpuri de foarte multe popoare: nativii americani se relaxau prin ceea ce se numeşte astăzi ‘sweat lodge’, turcii au ‘hammam’-ul, romanii aveau ‘thermae’-le, aztecii şi mayaşii – ‘temescalli’, evreii practică ‘Shvitz’-ul, iar japonezii – ‘Mushi-Buro’. Cu toate acestea, finlandezii sunt cei care au “brevetat” băile de caldura si aburi şi le-au popularizat în societatea contemporană. Si la noi "baia de sudoare" si-a castigat rapid multi adepti, iar randurile lor se largesc continuu.

Sauna este realizata de obicei din lemn. In interiorul cabinei se aseaza un incalzitor electric acoperit cu pietre menit sa pastreze temperatura constanta. Un termostat extern regleaza temperatura, in timp ce un termometru si un higrometru intern masoara temperatura si umiditatea. In sauna temperatura ajunge la 80-90C si umiditate de 10-15%. Umiditatea poate fi crescuta stropind usor cu apa pietrele incinse.

Prima oara, sauna ii va parea unui neinitiat o adevarata pedeapsa, un fel de calvar caruia este supus. In realitate, efectuata corect si, mai ales, in sedinte de o durata corespunzatoare, sauna poate deveni o adevarata placere atat pentru trup, cat si pentru suflet.

Beneficiile saunei uscate sunt numeroase si vizeaza mai multe domenii.
Sauna dilateaza porii, curatandu-i in profunzime.
Relaxarea fizica si mentala este un beneficiu adiacent al saunei. Caldura are rolul de a relaxa muschii si, prin urmare, sauna este deosebit de recomandata dupa un antrenament fitness intensiv.
Transpiratia indusa va elimina toxinele din organism. Cu cat vei bea mai multa apa in timpul sedintei de sauna, cu atat vei transpira mai mult si vei elimina mai multe toxine.


Contraindicatiile saunei

Sauna poate duce la cresterea tensiunii, daca nu esti atenta si ramai mai multe decat crede corpul tau ca este necesar. Prin urmare, fii atenta si mergi pe principiul ca este de preferat sa stai mai putin, decat sa stai mai mult.
Sauna practicata in exces poate usca atat pielea, cat si parul. Pentru a preveni uscarea parului, acesta poate fi acoperit cu un prosop. In ceea ce priveste pielea, este bine sa utilizezi o crema hidratanta.


Programul de sauna

  Inainte de a intra in sauna trebuie, in mod obligatoriu, sa faci un dus cald pentru ca sa obisnuiesti corpul cu temperatura ridicata.
  În saună se va intra în 2, cel mult 3 reprize. Dupa ce intri in sauna incearca sa stai atat cat rezisti pana in 15 minute. Daca nu rezisti 15 minute, poti iesi mai devreme, astfel incat sa nu ti se faca  rau.
  Se începe prima repriză pe banca de jos, acolo unde temperatura este mai redusă. După adaptare, se trece la banca de sus, crescînd astfel temperatura la care este supus organismul.
  Nu uitaţi să protejaţi banca pe care staţi cu un prosop.
  Atunci cand intri in sauna, ideal este sa nu "stai pe uscat". Sauna uscata nu te va face sa transpiri si foarte mult daca nu o ajuti cu un pic de apa. In orice sauna vei gasi cateva pietre incalzite printr-o instalatie electrica, alaturi de care este asezata o galeata de lemn plina cu apa si cu o lingura de lemn in ea. Toarna cu respectiva lingura usor apa peste pietre. Aceasta apa se va evapora si va incalzi atmosfera din sauna, marind in acelasi timp umiditatea. Rezultatul? Tu vei transpira mai mult.
  Dupa maximum 15 minute, iesi si fa un dus cu temperatura relativ mai scazuta, apoi stai un pic si trageti sufletul. Să nu faceţi direct duş cu apă rece, şocul termic putînd fi periculos pentru persoanele neantrenate. Persoanele care au o sănătate bună şi au verificat că şocul termic nu le face probleme, pot trece direct la un duş rece.
   În pauza dintre reprize, se hidratează organismul cu 1/2 l pînă la 1 l de apă minerală sau suc natural de fructe. Consumaţi aceste băuturi la temperatura camerei, altfel băuturile reci pot conduce la şocuri termice.
   Intra pentru a doua sedinta de sauna si repeta acelasi procedeu.
   După saună relaxaţi-va  pînă cînd pulsul începe să devină normal, hidrataţi organismul cu 1/2-1l de lichide uşoare, neacidulate şi evitaţi eforturile mari.
 

Sauna reprezinta o baie in doua faze, in care alterneaza o incalzire si o racire, urmate de o faza de repauz.


Faza de caldura are ca efecte:

   Relaxarea musculara si psihica
   Secretia sudorala
   Eliminarea reziduurilor
   Normalizarea presiunii arteriale
   Acumularea de caldura in corp
 
Faza de racire are ca efecte:

   Saturatia in oxigen a sangelui
   Lucrul vaselor sanguine periferice
   Normalizarea temperaturii corporale
   Efect psihic de racire, stimulare
 
Sedinta completa de sauna are ca efecte:

   Curatirea pielii si stimularea regenerarii celulare
   Lucrul cardiac si de adaptare circulatorie
   Fortificarea sistemului imunitar
   Stimularea sistemului hipofizo-suprarenal
   Modificarea starii vegetative cu senzatie generala de buna dispozitie
 
Sauna - indicaţii:

   Sauna este foarte indicată ca terapie în formele uşoare de: astm bronşic, bronşită, dureri musculare şi de ligamente, reumatism. Efectul tonifiant este de un real ajutor în tratamentul insomniilor, stressului, depresiei.
 
Contraindicatii

   Boli inflamatorii acute interne (in special ficat si rinichi)
   Infectii generale febrile, virale sau bacteriene
   Infarct de miocard in stadiul acut
   Stare de decompensare cardiovasculara
   Tulburari severe ale circulatiei cerebrale
   Epilepsie
   Glaucom
   Boli sexuale
   Tumor
   Boli venoase cronice